Đức Kitô dùng hình ảnh đám cưới để nói về nước trời. Đám cưới là dấu chỉ của vui mừng, hoan lạc. Đám cưới cũng bắt đầu cuộc sống mới, gia đình mới thành lập. Khách được mời là những người thân quen. Địa điểm tiệc cưới, và ngày giờ cũng được báo trước rõ ràng. Khách tham dự tiệc cưới ăn diện lịch sự biểu tỏ niềm vui cho đôi tân hôn. Khách không chuẩn bị kĩ, dù không nói ra, cũng cho thấy họ không hoan hỉ tham dự, đi vì không thể từ chối hơn là tự nguyện.
Một tổ chức dù chuẩn bị kĩ mấy cũng không bảm đảm hoàn thiện bởi cuộc sống luôn có bất trắc xảy ra. Tại tiệc cưới Cana; gia đình chú rể hết rượu. Do lời Đức Trinh Nữ Maria yêu cầu, Đức Kitô hoá nước lã thành rượu ngon. Nhờ thế gia đình chủ khỏi bẽ bàng. Lần này, bất trắc xảy ra cho mọi người, lí do chàng rể đến trễ. Đoàn khách tỉnh ngủ khi nghe loan báo chàng rể đến. Họ thức dậy, đốt đèn đi đón chàng rể. Vấn đề rắc rối không phải do ngủ mê, mà chính là quá tự tin trong việc chuẩn bị cho chuyến đi, không dự phòng khi bất trắc bất ngờ xảy đến. Phúc Âm nghi rõ, một số mang đèn kèm theo dầu khi cần; số khác tin chắc mình không gặp trở ngại gì. Có hai vấn đề cần chú í. Nhóm một mang theo đèn lẫn dầu dự trữ. Họ chuẩn bị kĩ cho chuyến đi và còn dự phòng trường hợp thiếu dầu. Nhóm hai cũng chuẩn bị kĩ cho chuyến đi, và không dự phòng cho bất trắc xảy ra. Họ tự tin mọi sự đều nằm trong vòng kiểm soát của họ. Quá tự tin vào khả năng con người là một sai lầm lớn. Trong trường hợp này không ai có khả năng kiểm soát được thời giờ chàng rể đến. Quả thật, chàng rể đến chậm, ngoài dự tính của mọi người. Nhóm hai gặp khó khăn, đèn hết dầu. Họ năn nỉ chia sẻ dầu của người khác. Không ai cho vì thế họ phải đi mua. Không chia sẻ dầu trong trường hợp này không có nghĩa là ích kỉ, không giúp nhau lúc cần thiết. Trường hợp này phải hiểu là không có khả năng giúp. Chia sẻ của cải, vật chất thì dễ dàng. Chia sẻ trí nhớ, linh hoạt, tài năng, tâm tình, tinh thần, sức mạnh, niềm tin, là điều không dễ chút nào.
Mua hàng vào giữa đêm là chuyện may ít, rủi nhiều; bởi không biết cửa hàng nào mở cửa; và nếu có mở liệu tiệm đó có bán dầu không? Điều này nằm ngoài tầm kiểm soát của khách mua hàng. Dụ ngôn tiệc cưới cho biết những gì Thiên Chúa định làm, Ngài luôn thực hiện điều đó cách tốt lành, thiện hảo. Những gì con người dự tính, kết quả cuối cùng có thể thành công, hay thất bại.
Khi nhóm hai đi mua dầu trở về, họ gõ cửa xin vào dự tiệc cưới. Có tiếng từ trong vọng ra, khiến họ rã rời. Được vào dự tiệc cưới hay bị từ chối hoàn toàn không nằm trong vòng kiểm soát của khách dự tiệc. Dự tiệc cưới mà đến trễ gây phiền toái cho chính mình, chủ tiệc và nhà hàng. Bất cứ nơi công cộng nào cũng cần có luật lệ để bảo đảm trật tự, và giúp cho việc tổ chức trôi chảy. Tiệc cưới cũng không có luật trừ. Khách tới trễ bị loại ra ngoài.
'Ta không biết các người là ai'. Câu này cho biết chủ và khách hoàn toàn không có liên hệ tình cảm. Chính câu này cho biết 'dầu' đây không phải là dầu đốt đèn mà chính là 'dầu tình cảm' nối kết giữa chủ nhà và khách dự tiệc. Dầu sưởi ấm con tim người ta. Dầu nối kết ta với Đức Kitô và với tha nhân. Ta nối kết với Đức Kitô qua cầu nguyện, đọc sách thánh, tham dự các bí tích, đặc biệt bí tích Thánh Thể là nguồn sống cho linh hồn. Hy sinh và phó thác cũng là hình thức nối kết tốt lành. Ta nối kết với tha nhân qua hành động bác ái, cử chỉ yêu thương, tha thứ, nhẫn nại. Tất cả những điều này thực hiện qua tình yêu mến ta dành cho Thiên Chúa và qua đó nhận ơn Chúa xuống trong tâm hồn, ban sức mạnh để ta tiếp tục sống trung thành, liên kết với Thiên Chúa.
Dụ ngôn tiệc cưới chính là dụ ngôn ngày Đức Kitô xuống thế lần thứ Hai. Những ai sống liên kết với Đức Kitô, đèn của họ không bao giờ hết dầu. Đèn đó luôn cháy sáng và Đức Kitô đón họ vào Thiên Quốc. Những ai chần chờ, nghĩ là mình có đủ khả năng, đủ thời giờ trở về, cần suy nghĩ lại bởi có nhiều điều nằm ngoài vòng kiểm soát, kiềm chế của khả năng con người. Không cẩn trọng sẽ không còn cơ hội vào dự tiệc cưới Thiên Quốc.
TiengChuong.org
Good Work
A wedding is an image of the heavenly kingdom. It is the symbol of joy and gladness. A wedding marks the beginning of a new family; a basic community is being formed. Guests invited to the wedding are friends; and chosen for the occasion. The banquet's location and time is well informed. Guests who are well prepared for the wedding show their respect and gladness for the couple by dressing elegantly and waiting with joy for the day. Underprepared guests come probably out of obligation rather than celebration with joy. No matter how well prepared for the wedding, unexpected accidents are unavoidable. At the wedding at Cana, the host ran out of wine, and, at His mother Mary's request, Jesus changed water to the best wine. This time the bridegroom arrived late, and that caused the bridesmaid party to fall asleep. They were woken by the announcement of the coming of the bridegroom. The problem was not drowsiness, but the lack of preparation some bridesmaids had for the journey. The text says; some bridesmaids carried their lamps with extra oil; some carried lamps without extra oil. The two contrasting approaches are worth considering. The ones who carried extra oil showed they were well prepared for the trip, and also prepared for any unexpected events that may happened. The ones who carried no extra oil believed they had everything under control. Obviously, the bridesmaids would have no control over the arrival time of the groom. And indeed, the groom was late in arriving, at a time that they didn't expect. This caused problems for bridesmaids who believed they had everything under control. This overconfidence led to an unwise decision. By the time they realized they were in trouble; it was too late to get more oil. They asked to share oil with other maids. They told them to go and buy it themselves. It is not a selfish response because reality shows that we are able to share concrete, material things; but not spiritual, invisible things. Getting oil in the middle of the night is a real challenge because shops might not open at midnight. Again, this business is not easy to take control. The parable seems to say whatever God has promised to mankind; it certainly will happen; and it is a trustworthy promise. Whatever human beings plan to do; the final outcome would swing either way.
When the unwise maids arrived and knocked on the wedding hall. They heard a voice from inside saying, 'I do not know you'. What a heartbroken response. This response makes people believe that oil in this context is not a physical burning oil for the lamps, but rather the spiritual gifts that are necessary to make our hearts on fire for Jesus and for others.
Late coming for the wedding banquet caused trouble for both the host and the cook. Public places, and wedding halls, have rules to avoid chaos. The arrival time has finished and the later comers are not permitted. 'I do not know you' implies there is no connection, no relationship between the insiders and outsiders at the wedding hall. This makes people believe that 'oil' is a personal relationship one has with God and that it is impossible to share it with others. A personal relationship with God is gained through daily prayers and devotion. It includes personal sacrifices and studies about God's love. The personal relationship one has with others is gained through the acts of kindness, an act of charity, and forgiveness. We are able to do this through openness to receive God's grace, and that enables us to do good work.
The parable is about the Second coming of Christ. In those who prepare for the day; the 'lamp' of their life shines brightly, and they are welcome to enter the Heavenly Hall. In those who delay preparing for that day; the 'lamps' of their life are dull and dim, and would miss forever the opportunity to enter the Heavenly Hall.
Một tổ chức dù chuẩn bị kĩ mấy cũng không bảm đảm hoàn thiện bởi cuộc sống luôn có bất trắc xảy ra. Tại tiệc cưới Cana; gia đình chú rể hết rượu. Do lời Đức Trinh Nữ Maria yêu cầu, Đức Kitô hoá nước lã thành rượu ngon. Nhờ thế gia đình chủ khỏi bẽ bàng. Lần này, bất trắc xảy ra cho mọi người, lí do chàng rể đến trễ. Đoàn khách tỉnh ngủ khi nghe loan báo chàng rể đến. Họ thức dậy, đốt đèn đi đón chàng rể. Vấn đề rắc rối không phải do ngủ mê, mà chính là quá tự tin trong việc chuẩn bị cho chuyến đi, không dự phòng khi bất trắc bất ngờ xảy đến. Phúc Âm nghi rõ, một số mang đèn kèm theo dầu khi cần; số khác tin chắc mình không gặp trở ngại gì. Có hai vấn đề cần chú í. Nhóm một mang theo đèn lẫn dầu dự trữ. Họ chuẩn bị kĩ cho chuyến đi và còn dự phòng trường hợp thiếu dầu. Nhóm hai cũng chuẩn bị kĩ cho chuyến đi, và không dự phòng cho bất trắc xảy ra. Họ tự tin mọi sự đều nằm trong vòng kiểm soát của họ. Quá tự tin vào khả năng con người là một sai lầm lớn. Trong trường hợp này không ai có khả năng kiểm soát được thời giờ chàng rể đến. Quả thật, chàng rể đến chậm, ngoài dự tính của mọi người. Nhóm hai gặp khó khăn, đèn hết dầu. Họ năn nỉ chia sẻ dầu của người khác. Không ai cho vì thế họ phải đi mua. Không chia sẻ dầu trong trường hợp này không có nghĩa là ích kỉ, không giúp nhau lúc cần thiết. Trường hợp này phải hiểu là không có khả năng giúp. Chia sẻ của cải, vật chất thì dễ dàng. Chia sẻ trí nhớ, linh hoạt, tài năng, tâm tình, tinh thần, sức mạnh, niềm tin, là điều không dễ chút nào.
Mua hàng vào giữa đêm là chuyện may ít, rủi nhiều; bởi không biết cửa hàng nào mở cửa; và nếu có mở liệu tiệm đó có bán dầu không? Điều này nằm ngoài tầm kiểm soát của khách mua hàng. Dụ ngôn tiệc cưới cho biết những gì Thiên Chúa định làm, Ngài luôn thực hiện điều đó cách tốt lành, thiện hảo. Những gì con người dự tính, kết quả cuối cùng có thể thành công, hay thất bại.
Khi nhóm hai đi mua dầu trở về, họ gõ cửa xin vào dự tiệc cưới. Có tiếng từ trong vọng ra, khiến họ rã rời. Được vào dự tiệc cưới hay bị từ chối hoàn toàn không nằm trong vòng kiểm soát của khách dự tiệc. Dự tiệc cưới mà đến trễ gây phiền toái cho chính mình, chủ tiệc và nhà hàng. Bất cứ nơi công cộng nào cũng cần có luật lệ để bảo đảm trật tự, và giúp cho việc tổ chức trôi chảy. Tiệc cưới cũng không có luật trừ. Khách tới trễ bị loại ra ngoài.
'Ta không biết các người là ai'. Câu này cho biết chủ và khách hoàn toàn không có liên hệ tình cảm. Chính câu này cho biết 'dầu' đây không phải là dầu đốt đèn mà chính là 'dầu tình cảm' nối kết giữa chủ nhà và khách dự tiệc. Dầu sưởi ấm con tim người ta. Dầu nối kết ta với Đức Kitô và với tha nhân. Ta nối kết với Đức Kitô qua cầu nguyện, đọc sách thánh, tham dự các bí tích, đặc biệt bí tích Thánh Thể là nguồn sống cho linh hồn. Hy sinh và phó thác cũng là hình thức nối kết tốt lành. Ta nối kết với tha nhân qua hành động bác ái, cử chỉ yêu thương, tha thứ, nhẫn nại. Tất cả những điều này thực hiện qua tình yêu mến ta dành cho Thiên Chúa và qua đó nhận ơn Chúa xuống trong tâm hồn, ban sức mạnh để ta tiếp tục sống trung thành, liên kết với Thiên Chúa.
Dụ ngôn tiệc cưới chính là dụ ngôn ngày Đức Kitô xuống thế lần thứ Hai. Những ai sống liên kết với Đức Kitô, đèn của họ không bao giờ hết dầu. Đèn đó luôn cháy sáng và Đức Kitô đón họ vào Thiên Quốc. Những ai chần chờ, nghĩ là mình có đủ khả năng, đủ thời giờ trở về, cần suy nghĩ lại bởi có nhiều điều nằm ngoài vòng kiểm soát, kiềm chế của khả năng con người. Không cẩn trọng sẽ không còn cơ hội vào dự tiệc cưới Thiên Quốc.
TiengChuong.org
Good Work
A wedding is an image of the heavenly kingdom. It is the symbol of joy and gladness. A wedding marks the beginning of a new family; a basic community is being formed. Guests invited to the wedding are friends; and chosen for the occasion. The banquet's location and time is well informed. Guests who are well prepared for the wedding show their respect and gladness for the couple by dressing elegantly and waiting with joy for the day. Underprepared guests come probably out of obligation rather than celebration with joy. No matter how well prepared for the wedding, unexpected accidents are unavoidable. At the wedding at Cana, the host ran out of wine, and, at His mother Mary's request, Jesus changed water to the best wine. This time the bridegroom arrived late, and that caused the bridesmaid party to fall asleep. They were woken by the announcement of the coming of the bridegroom. The problem was not drowsiness, but the lack of preparation some bridesmaids had for the journey. The text says; some bridesmaids carried their lamps with extra oil; some carried lamps without extra oil. The two contrasting approaches are worth considering. The ones who carried extra oil showed they were well prepared for the trip, and also prepared for any unexpected events that may happened. The ones who carried no extra oil believed they had everything under control. Obviously, the bridesmaids would have no control over the arrival time of the groom. And indeed, the groom was late in arriving, at a time that they didn't expect. This caused problems for bridesmaids who believed they had everything under control. This overconfidence led to an unwise decision. By the time they realized they were in trouble; it was too late to get more oil. They asked to share oil with other maids. They told them to go and buy it themselves. It is not a selfish response because reality shows that we are able to share concrete, material things; but not spiritual, invisible things. Getting oil in the middle of the night is a real challenge because shops might not open at midnight. Again, this business is not easy to take control. The parable seems to say whatever God has promised to mankind; it certainly will happen; and it is a trustworthy promise. Whatever human beings plan to do; the final outcome would swing either way.
When the unwise maids arrived and knocked on the wedding hall. They heard a voice from inside saying, 'I do not know you'. What a heartbroken response. This response makes people believe that oil in this context is not a physical burning oil for the lamps, but rather the spiritual gifts that are necessary to make our hearts on fire for Jesus and for others.
Late coming for the wedding banquet caused trouble for both the host and the cook. Public places, and wedding halls, have rules to avoid chaos. The arrival time has finished and the later comers are not permitted. 'I do not know you' implies there is no connection, no relationship between the insiders and outsiders at the wedding hall. This makes people believe that 'oil' is a personal relationship one has with God and that it is impossible to share it with others. A personal relationship with God is gained through daily prayers and devotion. It includes personal sacrifices and studies about God's love. The personal relationship one has with others is gained through the acts of kindness, an act of charity, and forgiveness. We are able to do this through openness to receive God's grace, and that enables us to do good work.
The parable is about the Second coming of Christ. In those who prepare for the day; the 'lamp' of their life shines brightly, and they are welcome to enter the Heavenly Hall. In those who delay preparing for that day; the 'lamps' of their life are dull and dim, and would miss forever the opportunity to enter the Heavenly Hall.